Maris Ojamuru: aitame kasvatada ühiskondliku investeeringu väärtust
Heateo Sihtasutust juhib septembrikuust Maris Ojamuru, kes jättis Swedbanki jätkusuutliku ettevõtluse ja koostöösuhete juhi koha, et pühenduda läbimõeldud heategevuse arendamisele. Heateo SA on ka varem silma paistnud oma erasektori koostöösidemete poolest, kuid Marise eesmärgiks on seda valdkonda veelgi tugevdada ning tõsta ettevõtjate seas teadlikkust strateegilisest filantroopiast ja pikaaegset toetust väärivatest uuenduslikest algatustest.
Miks otsustasid jätta eduka karjääri rahvusvahelises ettevõttes, mis Sind mittetulundussektori kasuks otsustama pani?
Olen Heateoga kokku puutunud pea seitse aastat, kui Swedbanki ühiskondlikke tegevussuundi välja arendasin. Seega olen kõrvalt näinud, kuidas selle organisatsiooni unikaalne tegevusmudel ja juhtimisfilosoofia suudavad reaalselt ühiskonda mõjutada. Elavnenud kodanikusektor, laiemalt mõtlevad ettevõtjad ja ka riiklik sektor on üha enam astunud omavahel ühiskondlike teemadel dialoogi pidama. Tajusin, et Heateol on muutunud keskkonnas meeletu potentsiaal, mille maksimaalne rakendamine tundus mulle ahvatlev ning väärtust loov väljakutse.
Olen varasemalt töötanud nii avalikus sektoris, väikeettevõttes kui rahvusvahelises kontsernis. Sektoriülene töökogemus ning kompetents nii vastutustundliku ettevõtluse, koostöösuhete kui ka strateegilise planeerimise valdkonnas on andnud mulle pädevuse ja visiooni sellest, kuidas läbi Heateo tegevuse veelgi suuremat ühiskondlikku väärtust luua. Usun, et minu senisest kogemusest on kasu just erasektori ja mittetulundussektori koostöö arendamisel.
Mis on need peamised koostöökohad, mida peaks arendama?
Täna veel vabaühendused ja erasektor justkui kardavad teineteist ja seega ka koostööd. Vabakonnal on raskusi, et ennast ärisektorile arusaadavaks teha ning ettevõtted ei oska üles leida lisandväärtust, mis ühiskonda panustamine nende ettevõtmisele juurde annaks. Osapooltel on vajadus end üksteisele arusaadavaks teha ning Heateol on pakkuda kogemusi ja oskusi taoliseks tõlketeenuseks.
Üks asi on kontakti loomine, nö jutule saamine, kuid ka jätkusuutlik koostöö on väljakutse mõlemale poolele. Mittetulundussektor peab näitama tulemusi, olema oma tegutsemistes mõtestatud ja mõjukas. Ettevõtlussektor võiks mõelda „raamist välja“ ning leida koostööst üles see pikaajaline tulu, milleks on stabiilne ühiskondlik positsioon, rahulolevad töötajad, eristuv bränd – nö kasumi võimalusi on siin mitmeid.
Kuidas mõõta ühiskonda investeeritud ressurssi – panustatud aeg, teadmised, tooted, teenused, raha – tootlikkust, mida ta tagasi toodab?
Kindlasti võib julgustada nii eraisikuid kui ka ettevõtteid ühiskonna heaollu panustama – investeeringu tootlikkus on pea alati positiivne! Heategevusliku algatuse kaudu võidavad nii abivajajad, kui ka ise saad hea tunde südamesse.
Iseküsimus on, kas pelgalt emotsioonidest tulenev ühekordne panus loob jätkusuutlikkust või toetab passiivseid lahendusi või koguni abitust? Kas toetus aitab täna jõuda lahendusteni, mis lahendab homseid probleeme? Mis saab siis, kui lastekodusse viidud kommid on söödud ja varjupaiga puurid vajaksid puhastamist? Kui ettevõtja on harjunud otsa vaatama oma investeeritud euro väärtuse kasvule, tegevuse efektiivsusele ja tulemuslikkusele, siis miks peaks ühiskonda panustamise osas tegema allahindlust? Ka toetustegevusele tuleks läheneda pikaajalise, strateegilise plaaniga, mis ühtiks ettevõtte tegevusalaga ja temasuurima ühiskondliku mõju valdkonnaga.
Heateo Sihtasutuse soov ongi suunata ettevõtja, kogemustega spetsialisti ja juhi fookus ühekordsetelt heategevusaktsioonidelt mõtestatud heategevuseni ehk strateegilise filantroopiani. Pakume selleks igakülgset tuge: milline valdkond ühiskonnas vajaks tuge ja samas ühtiks ettevõtte tegevusalaga; kuidas koostööalaseid eesmärke seada ja tulemusi mõõta; kus ja kes on need usaldusväärsed organisatsioonid ja eestvedajad, kes plaanid ellu viiks!
Erasektorilt oodatakse rohkem panustamist, aga mis on see ühiskondlik mõju, mida mittetulundussektor peaks looma? Kuidas on seda võimalik mõõta?
Jah, ühiskondliku mõju hindamine eraldiseisvana on keeruline, kuid mitte võimatu. Lihtsalt kõigile sobivat mudelit ei ole. Mittetulundussektoris tegutseja võiks alustada oma tegevuse fookuse defineerimisest ning seadma eesmärgid, milliseid muutusi tema tegevus sihtrühmas luua võiks.
Kui on soov teha head hästi, millest peaks alustama?
Alustada võib ka sellest, et liitute Heateo vabatahtlike võrgustikuga Talendipangas! Kuid eelkõige soovitan ühiskonda panustades läbi mõelda – miks ma seda teen? Kuna investeerida saab raha kõrval aega, kogemusi, ettevõtte teenuseid ja tooteid, siis mõelda – kas see viis, kuidas täna panustan, toodab suurimat ühiskondlikku väärtust?
Seega soovitame Heateo poole pöörduda, pakume tuge ja erinevaid koostöövõimalusi – oleme avatud!